Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is een vorm van communicatie waarbij publiek op een bepaalde locatie wordt bereikt door middel van een beperkt netwerk van audiovisuele displays (televisieschermen). De term narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting, dat niet plaatsgebonden is en waarmee een groot publiek wordt bereikt.

De opkomst van narrowcasting heeft de afgelopen tien jaar een flinke vlucht genomen. Door de komst van lcd- en plasmaschermen is narrowcasting gemakkelijker en op meer plaatsen toe te passen. Door gebruik te maken van internettechnologie is een narrowcastingsnetwerk ook niet langer gebonden aan één locatie en kan de inhoud van het narrowcastingskanaal door de eigenaar of exploitant ook eenvoudiger worden bijgewerkt.

Voor interne communicatie

Narrowcasting inzetten voor interne communicatie levert meteen een grotere betrokkenheid op bij je medewerkers. Je plaatst de gewenste informatie op een visueel aantrekkelijke manier op je locaties, waardoor je meteen de aandacht vangt. Medewerkers lezen de boodschap van het scherm vaker op een ongedwongen manier.

Ze kunnen hier het volgende op lezen:

  • KPI’s
  • Nieuwe productinformatie
  • Interne mededelingen
  • Vacatures
  • Jubilea en verjaardagen
  • Introductie van nieuwe medewerkers

Voor externe communicatie

De nieuwe collectie, openingstijden of een prachtige promotie maak je via je narrowcasting op een eenvoudige manier aan jouw publiek kenbaar. Informatiewijzers als displays naast meetingrooms of een persoonlijk welkom voor de bezoeker zijn slechts een van de vele mogelijkheden van een Narrowcasting oplossing. Naast informeren kun je ook entertainment instellen zoals een promotie film. Zo geef je een mix van waarde en afleiding.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Geanimeerde menukaart
  • Weer info
  • verkeersinformatie
  • promotie films